Damašková břitva

Před dvěma lety jsem začal shánět nožíře, který by mi vyrobil polotovar ze svářkového damašku vhodného pro výrobu břitvy. Letos jsem měl dvojnásobné štěstí. Na jarním setkání jsem potkal dva nožíře, které taky zajímalo jak to bude fungovat. Vznikly dva materiály a zde bych chtěl ukázat první výsledek, který se z této spolupráce zrodil.

britva

Původní materiál měl být O1/L6, místo něj jsem nakonec sehnal kombinaci 19 312/19 663  což je víceméně O2/L6. Výroby sendviče se zhostil Oldřich Kretek, mladý nadějný kovář/nožíř z Valašska. Výsledkem byl polotovar složený ze 400 vrstev. 
Výbrus je oboustranný, cca čtvrt dutý, s kratší délkou čepele. 
Tepelné zpracování v profi kalírně dopadlo výborně, čtyři měření na dvou zakalených vzorcích v rozpětí 60-62 HRC. Což byl první překvapivý výsledek. 
Leptání bylo provedeno v rámci experimentálního odpoledne s Aterem, kdy jsme zkoušeli leptat i jinými tekutinami, chlorid železitý ale protentokrát zvítězil.
Následně bylo zřejmé, že se v ostří protnou vrstvy materiálů na čtyřech místech. Tím je ostří tvořeno dvěma materiály s jejich přechody, což by pro prvotní test mělo stačit.

Na celkové hodnocení je sice ještě brzy, čeká mě měsíc testů, ale již nyní po třech oholeních lze konstatovat, že se výsledek podařil a mám břitvu ze svářkového damašku, kterou lze vyostři a drží ostří. Jak to bude s celkovou výdrží, to jsem zvědav, ale již nyní lze říci: funguje to!

britva

britva

detail

detail


Designed by Pavel Mikuš | Programmed by AWEX